خودتان را از خشکبار محروم نکنيد(1)


 





 
ميوه‌هاي مغزدار خوراکي يا همان خشکبار از ديرباز يکي از مواد خوراکي رايج در کشورمان بوده است. امروزه مي‌دانيم ميوه‌هاي مغزدار منبع بسيار مهمي براي مواد مغذي ضروري بدن هستند و روز به روز آثار و فايده‌ آنها از لحاظ پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف نيز بيشتر روشن مي‌شود، اين امر به‌خصوص در مورد بيماري‌هاي قلبي - عروقي صدق مي‌کند. البته بايد مراقب مصرف زياد آنها که ممکن است باعث چاقي شود هم بود.

بادام‌زميني
 

بادام‌زميني، ‌‌اين کوچولوي پرخاصيت!
بادام زميني يکي از انواع مغز دانه‌هاست که البته از ديدگاه گياه‌شناسي در واقع به خانواده حبوبات مانند عدس و نخود و لوبيا تعلق دارد و به اشتباه به آن مغز دانه اطلاق مي‌شود.
خاستگاه اوليه بادام زميني، آمريکاي جنوبي است. ‌‌اين مغز دانه جزو مهمي ‌از ترکيب رژيم غذايي بوميان آمريکاي جنوبي به ويژه مکزيکي‌ها را تشکيل مي‌داد. جهانگردان و سياحان، بذر و دانه‌‌ اين گياه را با خود به بقيه مناطق و کشورها بردند و به‌‌اين ترتيب‌‌ اين ماده غذايي با ارزش در بقيه مناطق جهان نيز کشت شد.در برخي از فرهنگ‌ها بادام زميني جايگاه ويژه‌‌اي دارد و به طور روزانه در تهيه غذاهاي گوناگون مصرف مي‌شود. آمريکاييان بادام زميني را يا به صورت تنقلات در ميان وعده‌ها يا به صورت کره بادام زميني و در ساندويچ مصرف مي‌کنند. هندوستان، آمريکا و چين مهم‌ترين توليدکنندگان بادام‌زميني هستند که محصول توليدي خود را به منظور روغن‌کشي و تهيه روغن بادام زميني مورد استفاده قرار مي‌دهند و‌ ‌اين روغن‌ها به‌طور عمده در شرق براي تهيه غذا استفاده مي‌شود.بادام زميني به صورت خام و برشته شده مصرف مي‌شود. برشته کردن موجب افزايش مقدار آنتي‌اکسيدان‌ها در بادام‌زميني شده و از سوي ديگر موجب بهبود هضم و جذب پروتئين‌هاي آن مي‌شود. به‌علاوه احتمال وجود آفلاتوکسين سمي‌ که در اثر آلودگي مغزدانه‌ها به قارچ آسپرژيلوس فلاوس در آن ‌‌ايجاد مي‌شود را نيز کم مي‌کند. از آرد بادام زميني در تهيه کيک‌ها، کوکو و ديگر غذاها استفاده مي‌شود.

ارزش غذايي بادام زميني
 

هيچ با خودتان فکر کرده‌‌ايد که‌ ‌اين دانه‌هاي کوچک بادام زميني چقدر مواد مغذي در خود جاي داده است؟
بادام زميني يکي از منابع خوب پروتئين گياهي است، به طوري که در مقايسه با ديگر مواد غذايي گياهي، حبوبات و مغزدانه‌ها پروتئين بالاتري دارد. به اين ترتيب ‌‌اين ماده غذايي براي کودکان، ورزشکاران، گياه‌خواران و افرادي که به دليل برخي پرهيزهاي غذايي نمي‌توانند از گوشت استفاده کنند، منبع پروتئيني مناسبي است.چربي عمده در بادام زميني چربي‌هاي غيراشباع است. ‌‌اين نوع روغن‌ها آثار بسيار مثبتي در حفظ سلامت دارند و يکي از ويژگي‌هاي الگوي غذايي مديترانه‌‌اي که به عنوان يک الگوي غذايي سالم و ضامن سلامت مطرح است، وجود مقادير بالاي چربي‌هاي غيراشباع است. حدود 80 درصد چربي بادام زميني روغن‌هاي غيراشباع با يک و چند پيوند دوگانه است که ‌‌اين نوع چربي‌ها سبب کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزايش سطح کلسترول خوب در خون (HDL) مي‌شود و به‌‌اين ترتيب در حفظ سلامت قلب و عروق نقش دارند. بادام زميني و کره بادام زميني غذاهايي کامل هستند و منابع خوبي از ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن مانند ويتامين‌هاي گروه B، ويتامينE، مس، منگنز و ديگر املاحي چون کلسيم، فسفر و پتاسيم مي‌باشند.مصرف دو قاشق غذاخوري بادام زميني 23 درصد ويتامين E موردنياز بدن را تامين مي‌کند. ‌‌اين ويتامين به عنوان آنتي‌اکسيدان عمل مي‌کند و سلول‌ها را در مقابل آسيب‌هاي راديکال‌هاي آزاد حفظ مي‌کند. همچنين روند پيري سلول‌‌ها را به تاخير مي‌اندازد و در تقويت سيستم‌ ‌ايمني نقش دارد. مصرف دو قاشق غذاخوري بادام زميني 18 درصد نياز روزانه به ويتامينB3 و 12 درصد ويتامين B1 موردنياز را تامين مي‌کند. ويتامين‌هاي گروهB در حفظ سلامت و شادابي پوست و مو، تنظيم اشتها و سلامت سيستم عصبي و مهم‌تر از همه در آزادسازي انرژي نقش دارند. بادام‌زميني منبع غني مس است. اين ريزمغذي در خون‌سازي و ساخته شدن استخوان‌ها، عروق و اعصاب نقش کليدي دارد. مقدار روي نيز در بادام زميني بالاست. روي در رشد، بهبود زخم‌ها و خون‌سازي نقش مهمي‌ دارد. بادام زميني يکي از بهترين و مغذي‌ترين منابع غذايي گياهي است و توصيه مي‌شود مصرف‌‌ اين ماده غذايي را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. به ويژه در كودكان و نوجوانان به علت سرعت بالاى رشد نياز به مواد مغذي افزايش مي‌يابد و اين ماده غذايي مي‌تواند تامين‌‌كننده بسياري از اين نيازها باشد.

بادام زميني، دوست قلب شما!
 

بادام زميني ترکيبي از بسياري از مواد سلامت بخش را دارد. منبع خوبي از ويتامين E، ويتامين B3 (نياسين)، اسيد فوليک و منگنز است. چربي عمده آن غيراشباع با يک پيوند دوگانه است. ويتامين موجود در آن به عنوان يک آنتي‌‌اکسيدان عمل مي‌کند و از اکسيداسيون چربي‌ها در غشاي عروق و‌ ‌ايجاد پلاک‌هايي که به تصلب شرايين منجر مي‌شود، جلوگيري مي‌کند.
به‌علاوه، بادام زميني حاوي مقادير بالايي مواد آنتي‌اکسيداني است و از ‌‌اين نظر با انوع ميوه‌ها رقابت مي‌کند. تحقيقات نشان داده است که چند مغز دانه بالاترين ميزان آنتي‌اکسيدان‌ها را در ميان گياهان دارا است. به عنوان مثال، ميزان آنتي‌‌اکسيدان‌هاي بادام زميني از سيب و هويج هم بالاتر است.
در بادام زميني مقادير بالايي از آنتي‌اکسيدان‌هاي پلي‌فنوليک و پي‌کوماريک اسيد وجود دارد. تحقيقات نشان داده است که مصرف يک‌بار در هفته بادام زميني يا کره بادام زميني، خطر مرگ به علت بيماري‌هاي قلبي عروقي را به ميزان 11 درصد کاهش مي‌دهد و اگر مصرف به چهاربار در هفته افزايش يابد 19 درصد کاهش در مرگ و مير قلبي ‌‌ايجاد مي‌شود.يک آنتي‌اکسيدان در بادام زميني به نام رسوراترول وجود دارد. ‌‌اين آنتي‌اکسيدان در انگور قرمز هم وجود دارد. مطالعات روي حيوانات نشان داده است که ‌‌اين آنتي‌‌اکسيدان با تحريک در توليد و آزادسازي ترکيبات اکسيد نيتريک که در گشاد شدن عروق نقش دارند، به وضوح موجب کاهش خطر سکته مي‌شود.
محققان طي بررسي‌هاي خود متوجه شدند که فرانسوي‌ها با آنکه رژيم کم‌چربي ندارند ولي کمتر به بيماري‌هاي قلبي عروقي مبتلا مي‌شوند و در پي يافتن پاسخ براي ‌‌اين پارادوکس دريافتند که شايد مصرف بالاي آنتي‌‌اکسيدان‌هايي مانند رسوراترول علت‌ ‌اين تناقض باشد. در واقع آنان عنوان مي‌کنند شايد وجود محتواي بالاي آنتي‌اکسيدان در مغزدانه‌ها به ويژه بادام زميني، علت محافظت از سلامت قلب و عروق آنها باشد.

بادام‌زميني و کاهش خطر سرطان روده
 

به علت وجود برخي ريزمغذي‌ها مانند اسيد فوليک، ‌‌اينوزيتول، اسيد فيتيک، رسوراترول، فيتواسترول‌ها و... محققان کنجکاو شدند تا دريابند ‌‌آيا بادام زميني مي‌تواند تاثيري در پيشگيري از سرطان روده داشته باشد؟
به ‌‌اين منظور مطالعه‌‌اي 10 ساله در تايوان انجام شد. محققان با جمع‌آوري اطلاعاتي در زمينه عادات غذايي و الگوي غذايي دريافتند که مصرف بادام زميني و ترشي‌ها با خطر سرطان روده در ارتباط بود. به‌‌اين صورت که مصرف دو بار يا بيشتر بادام زميني در هفته با 58 درصد کاهش در خطر سرطان روده در زنان و 22 درصد کاهش خطر در مردان همراه بوده است، در حالي که مصرف ترشي‌ها خطر سرطان روده را به شدت افزايش مي‌داد.

بادام زميني و آلزايمر
 

جالب است بدانيد که مصرف بالاي ويتامينB3 يا نياسين در پيشگيري از آلزايمر و ديگر اختلالات شناختي مرتبط با سن موثر است و بادام زميني جزو آن دسته غذاهايي است که مقدار نياسين بالايي دارد.

آلرژي‌زايي بادام زميني
 

بعضي از افراد نسبت به برخي از اقلام غذايي حساسيت نشان مي‌دهند. هر غذايي مي‌تواند حساسيت‌زا باشد ولي برخي از غذاها از پتانسيل حساسيت‌زايي بالاتري برخوردارند. بادام زميني، شير گاو، تخم مرغ، گندم، سويا، ميگو و... مي‌توانند در برخي از افراد حساسيت ‌‌ايجاد کنند. اگر به دنبال مصرف‌ ‌اين مواد احساس خارش پوست، کهير، آبريزش بيني شديد و خارش چشم و ناراحتي‌هاي گوارشي پيدا کرديد، به احتمال زياد به پروتئين ‌‌اين مواد حساسيت داريد و در‌‌ اين صورت بايد از مصرف‌‌ اين مواد خودداري کنيد و از غذاهايي که ‌‌اين مواد حتي به مقدار جزيي در تهيه آن به کار رفته بپرهيزيد.
منبع:http://www.salamat.com